Network marketing – nowoczesny sposób na biznes

Marketing wielopoziomowy znany także jako Multi Level Marketing lub network marketing, jest stosunkowo nową, ale najbardziej dynamicznie rozwijającą się formą dystrybucji spośród wszystkich. W naszym kraju system MLM jest jak dotychczas mało znany, jednak na jego wykorzystywanie decyduje się coraz więcej firm działających w dużych miastach w kraju. Spośród rozlicznych gałęzi marketingu marketing wielopoziomowy wyróżnia się systemem promowania produktów i usług. Jego idea polega na naliczaniu premii przedstawicielom handlowym, czyli osobom biorącym na siebie odpowiedzialność za doręczenie produktu do końcowego klienta.

Dystrybucja produktu przebiega jednak z wyłączeniem tradycyjnej sieci hurtowni i sklepów, gdyż towar dostarczany jest klientowi własnoręcznie przez producenta bądź jego przedstawiciela. Producent zamiast inwestować w drogie reklamy telewizyjne, radiowe czy prasowe, może przeznaczyć te pieniądze na wynagrodzenie dla współpracowników i dystrybutorów. Dzięki prostemu mechanizmowi wynagrodzeń przedstawiciele występujący w imieniu firmy mają większą motywację do działania i wyższe obroty, którymi nie muszą się dzielić z żadnymi pośrednikami. Gwałtowny wzrost zainteresowania marketing wielopoziomowy zawdzięcza polecaniu sobie produktów przez coraz większą grupę usatysfakcjonowanych klientów. Dzięki temu następni zainteresowani mają coraz większe zaufanie do danej firmy i jej produktów. Zwykle przedsiębiorstwo prowadzące biznes MLM posiada bazę aktywnych klientów. Każdy z nich wraz ze wzrostem ilości zakupionych produktów, wypracowuje coraz większe prowizje. Wypada zwrócić uwagę, że nie ma górnej granicy co do wysokości tej prowizji. Usatysfakcjonowani klienci polecają daną markę swoim przyjaciołom i w ten sposób jest budowana siatka klientów, którzy z czasem zostają aktywnymi dystrybutorami firmy. Jeśli praca w MLM ma przynosić duże zarobki to fundamentalną rzeczą jest rozwijanie sieci dystrybucyjnej. To w jej budowie znajduje się klucz do osiągania znacznych dochodów. Ponadto network marketing pozwala na zarabianie pieniędzy nie tylko producentowi czy usługodawcy, ale także innym ludziom, którzy zechcą mieć etat przedstawiciela handlowego. W tradycyjnym handlu za sprzedaż i promocje odpowiadają punkty handlowe, sklepy bądź różni fachowcy od marketingu. W MLM te elementy nie biorą udziału w dystrybucji dlatego liderzy, którzy utworzyli sprawnie funkcjonującą sieć dystrybucyjną, otrzymują proporcjonalne do poziomu zamówień wynagrodzenie. Mówiąc jaśniej, każdy klient polecony przez przedstawiciela handlowego lub kogoś ze zbudowanej przez niego sieci dystrybucyjnej, przynoszą mu zysk. Uzyskuje on prowizję nie tylko od produktów sprzedanych przez siebie, ale od każdego zakupu w całej grupie. Wielkość uzyskanych zarobków jest więc nieograniczona. Liderzy pełnią tu w gruncie rzeczy bazową rolę, gdyż wielkość zbudowanej przez nich sieci i poziom ich prężności przekłada się na faktyczny poziom obrotów w firmie. Jeśli sieć zbudowana przez lidera posiada ciągłe obroty, uzyskuje on tak zwany dochód pasywny. Znaczy to, że za raz stworzoną strukturę otrzymuje comiesięczne dochody wytworzone przez własną grupę. Zwykle to właśnie chęć wypracowania dochodu pasywnego jest bodźcem dla wielu osób, które mają w planach rozpocząć działalność w MLM. Zapewne chętnych byłoby znacznie więcej, ale marketing sieciowy jest mało popularnym określeniem, nie wspominając już o jego idei. Przyczyną tej sytuacji jest mała ilość informacji na ten temat. Niezbyt dużo mówi się o tym w mediach, nie tworzy się na ten temat programów telewizyjnych ani audycji radiowych. Ponadto trudno jest gołym okiem zobaczyć możliwości płynące z MLM, a mylne opinie funkcjonujące w społeczeństwie odnośnie tej formy dystrybucji bardzo źle wpływają na jej skuteczność. Opinie o MLM są różne i w ogromnej mierze są uzależnione od osobistych doświadczeń konkretnych osób. Najbardziej niesprawiedliwą dla marketingu wielopoziomowego opinią, wynikającą przeważnie z niewiedzy, jest oskarżenie, że działają na zasadzie piramid finansowych. Działalność MLM polega zawsze na dostarczaniu danego produktu od producenta do klienta.

Czasami zdarza się , że duża grupa osób sprzedaje bardzo mało lub kupuje dany produkt tylko na własny użytek.Honoraria wiążą się z dystrybucją tego produktu. Natomiast piramida finansowa, to system wzorowany na marketingu wielopoziomowym. Zysk przez nią wytwarzany nie bierze się ze sprzedaży, ale z wpłat wpisowego, wpłacanych przez członków przyłączających się do struktury. Zyski osiągają tu głównie osoby znajdujące się na szczycie hierarchii czyli te, które dołączyły na samym początku utworzenia piramidy finansowej. Nie ma tu realnego produktu, który w rezultacie dociera do klienta indywidualnego.
Wokół MLM narosło dziesiątki mitów. Ludzie związani z tą dziedziną często opisują ją jako doskonały twór biznesu i receptę na posiadanie ogromnych i łatwych pieniędzy. Wizja ta często kusi ludzi mało ambitnych i niepracowitych. Osoby takie prędko rozczarowują się i rezygnują. Wypada pamiętać, że branża MLM nie różni się pod względem włożonego wysiłku od każdej innej działalności gospodarczej. Są osoby, które fantastycznie sobie radzą i zarabiają spore pieniądze, ale są też tacy, którzy niezależnie od wysiłków wypracowują niewielkie zyski. Jest to zwyczajna działalność gospodarcza bazująca na dobrym mechanizmie bezpośredniej sprzedaży produktów. Jak w każdej działalności tak i tutaj trzeba włożyć dużo pracy i mieć choć trochę szczęścia. W branży tej działa prężnie niezliczona ilość firm. Sprzedawane jest wszystko począwszy od chemii gospodarczej i kosmetyków, a skończywszy na żywności.
Bez względu na podzielone zdania, dla dystrybutorów jest to całkiem dobry sposób na zasilenie prywatnego budżetu.